Odwieczny dylemat- kierowcy kontra piesi :)

Codziennie na polskich ulicach toczy się walka między pieszymi a kierowcami. Jedni chcą szybciej przejechać, a inni szybciej przejść. Ta walka często kończy się krwawo, a ulica przemienia się w „Igrzyska Śmierci”.

Warszawa trasa w-zJadę wolno, jestem wściekły

Spór między kierowcami a pieszymi jest o tyle nietypowy, że zwykle obie strony wymieniają się rolami. Nawet ci którzy spędzają za kółkiem długie godziny idą czasem pieszo przez ulicę i vice versa. Jednak emocje biorą górę nad empatią a widać to zwłaszcza w miastach, gdzie obie grupy są na siebie „skazane”. – Zmotoryzowani mogą czuć się sfrustrowani, bo korki utrudniają płynną jazdę i są przyczyną spóźnień do pracy, a to sprzyja agresywnym zachowaniom – mówi Katarzyna Florkowska z serwisu Korkowo.pl. – Regularnie prowadzimy badania prędkości kierowców w centrach miast. Są one dosyć niskie. Dla przykładu, w centrum Warszawy, Poznania prędkościomierze wskazują 30 km/h, w Wrocławiu i Krakowie zaś jeszcze mniej bo 29 km/h– dodaje Florkowska.

 Czekam na zielone, czerwienieję ze złości

Piesi także nie mają lekko. Może nie muszą martwić się zbytnio o tłok na chodniku, ale już o czas spędzony w oczekiwaniu na zielone światło już tak. Ich cierpliwość pieszych kończy się tam, gdzie samochody mają zielone np. dwa razy po rząd, a oni stoją i …czekają. Ostatnio w mediach głośno było o poznaniakach, którzy w niektórych punktach miasta czekają na zielone światło dobrych kilka minut. Trudno oczekiwać, że takie wymuszone postoje oraz ścisk wpłyną pozytywnie na usposobienie uczestników ruchu. Jednak uwaga! Frustracja może obniżać koncentrację i w ten sposób przyczynić się do spowodowania wypadku.

 Dane mówią: winni kierowcy

Jeżeli chodzi o statystyki wypadków, to tutaj prym wiodą niestety kierowcy. Według policyjnego raportu z 2011 roku, ponad 80 procent wypadków było spowodowanych z winy kierowcy, a niecałe 11 procent z winy pieszych. Głównymi przyczynami wypadków z przyczyn kierujących były: niedostosowanie prędkości do warunków na drodze (9179 wypadków), nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (8572 wypadków) oraz nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (4515 wypadków). W skład tego ostatniego przewinienia wchodzi nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejście dla pieszych albo nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu. To właśnie na pasach najczęściej krzyżują się drogi zmotoryzowanych i pieszych, co czasem kończy się tragedią. Z powodu nieprawidłowego zachowania wobec pieszych w 2011 zginęło 285 osób.

 Pieszemu się należy?

To, że sprawcą wypadków są głównie kierowcy nie znaczy, że piesi są bez winy. Ze statystyk wynika, że w 2011 roku spowodowali oni 4377 wypadków, które spowodowały śmierć 754 osób. Co było najczęstszą przyczyną wypadków? Aż 57 procent z nich to efekt wejścia na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem (2493 wypadków). Dalej mamy przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (498 wypadków) wejście na jezdnię zza samochodu lub przeszkody (483 wypadków) oraz wejście na jezdnię na zielonym świetle (393 wypadki). Należy jednak zauważyć, że w większości ofiarami tych wypadków byli sami piesi.

Młody kierowca, starszy pieszy

Prawdziwym zaskoczeniem może być informacja dotycząca metryk osób, które spowodowały wypadek. W przypadku kierowców najliczniejszą grupę sprawców wypadków stanowiły osoby między 25 a 39 rokiem życia. Jeśli chodzi o wypadki z winy pieszych to najwięcej ich spowodowały osoby w wieku 40-59 lat. Wygląda na to, że z wiekiem rośnie „szansa” spowodowania wypadku przez pieszych. Jeżeli do zachowania większej ostrożności nie zmobilizują nas twarde dane to może chociaż potencjalne kary finansowe. – Kierowcy i piesi często nie zdają sobie sprawy, że ich przewinienia mogą być surowo karane przez stróżów prawa – mówi Magda Zglińska z Yanosik.pl – Przykładowo: wyprzedzanie na przejściu dla pieszych to 200 złotych mandatu. Pieszy, który wychodzi na jezdnie bezpośrednio przed jadący pojazd może zapłacić nawet 100 zł mandatu – dodaje Zglińska.

źródło: korkowo.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *